Tuesday, October 25, 2011

# 4 - Smart Saving

Hi Peeps , hari ini Ketot ada something nak share khas untuk kekorang yang sedang berusaha untuk mendapatkan sesuatu. If kita nak sesuatu, kita kena berusaha bersungguh-sungguh seperti mana ada pepatah mengatakan "Genggam Bara Api, Biar Sampai Ke Pangkal Lengan" . Let's see this tips yang aku share dengan Wai Pendek aku .

#1- Tempat Tersembunyi

Okay lah cara ini Ketot paling suka.Kira ini macam suprise tau, peeps boleh letak lah duit dalam buku ke, tinggalkan duit dalam seluar ke, letak bawah buku means buku kat rak tu ke. Setiap jean kekorang tu kalau boleh time ade duit banyak, letak lah singgit ke 5 inggit dalam setiap seluar, basoh pun tak hancur punye. Nanti nak pergi keluar Date, pakai seluar raba sikit ada duit kira boleh lah On pergi. Daripada takda duit langsung kan? Haa. Time duit banyak lah best buat, nanti kekorang rasa macam duit dah habis, rasa diri miskin betul, tapi nak keluar jenjalan dah macam suprise sikit lah jumpe duit dalam setiap kocek seluar kekorang tu. hehe

#2- Human Dipercayai

If this , kekorang need seseorang yang memang boleh dipercayai and yakin she/he tak akan stalker duit kekorang . Jangan kawan, sebab ada pepatah kata kawan makan kawan, jadi kekorang pilihlah Abang ke Mak korang ke or Adek korang ke. yang penting boleh di percayai. kalau sahabat pun boleh lah kan, asalkan kekorang percaya 100% kat orang tu. Then nak buat apa? Lastik cicak ea? tak tak, bagi pelajar pelajar sekolah mesti dapat duit hari hari kan? Every days kekorang bagi lah Rm1 ke Rm2 ke kat orang yang boleh di percayai tu.Sebab apa bagi dye? nape tak pegang sendiri? Kekorang pun tau kang nampak duit banyak aja mesti nak di habiskan, tak habis tak boleh. Setakat makan kat kantin aja, tu pun nak sampai 3 4 Ringgit. So,Minta dengan cara baik if nak kwan tu tolong pegangkan duit kekorang, tak kisah lah kekorang pegang duit dye or dye pegang duit kekorang. Sampai masa nak hang out duit berkepuk best.

#3- Bela Kutu
Peeps, kutu bukan sebarag kutu okayy, ni Kutu Duit. Ada aja orang panggil main Duit Undi lah apa lah, nak cakap bagai kekorang pun dah tau kan. Melibatkan lebih dari 2 orang, memakan masa ikut kemampuan dan perjanjian yang di tetapkan.Apa-apapun awas! Pastikan orang yang main itu boleh membayar, takut nanti dah tengah-tengah jalan nati semput . Actually ini sama sahaja macam kekorang kumpul duit selama berapa lama korang main dalam tu, cuma yang untung dapat cepat aja lah and lebih terjamin korang simpan duit. Kalau simpan sendiri mesti korang akan gunakan? So, bagi sesiapa yang main dan tak membayarnya apabila dah dapat duit, kekorang pukul aja, bunuh pun boleh.

#4- Bahagi Dua
This way memang sesuai untuk budak budak sekolah like me . Ini cam pagi pagi dapat duit kan? Sebelum pergi sekolah tu bila dah dapat duit kekorang terus simpan dalam tabung ke ,Amanah Rakyat ke, so kekorang akan bawa duit sikit ke sekolah. Justeru sikit sebanyak dapat kumpul saki baki duit tu. Simpan lah separuh dari apa yang kekorang dapat, then kalau ada duit syiling jangan habiskan, bawak balik simpan masuk tabung. Kan orang cakap 'Kumpul Banyak-banyak Lama-lama Jadi Bukit ,Lama-lama Tarah Leper Juga Bukit Tu. Simpanlah dengan cara yang bijak .

##Thankyousomuch Wai Pendek because share benda ini dekat Ketot.This ways sebenarnya adalah salah satu yang Ketot amalkan sebelum ini.Cuba guess Ketot simpan untuk beli apa.Tekalah.About Mata. Hee.Tips ini akan Ketot guna kan sampai bila-bila.Saja aja nak sharing untuk tatapan.Follow this step okay, InsyaAllah benda yang kita nak beli itu dapat nanti. Jangan berharap dekat orang lain pula ya. :)

No comments:

Post a Comment